Wednesday, May 20, 2009

Happy Teacher's Day!

Happy Teacher's Day to all teachers, lecturers, sifus, lao tze...Thank you..I just wish few of my lecturers..Ok lorh..Smlm Along bitau dia dpt jd lecturer kt GMI, Bangi..Can't believe it but it's true..Mst boring spe jd student dia..hehe..Pensyarah slh satu kerjaya idaman aku..since i was in school..I love teaching so much! Mungkin sbb pengaruh dr makcik2 kot..ramai jugak cuzin, aunty yg jd cikgu, pensyarah..even my parents dulu pn pnh jd cikgu sementara zaman muda2..so darah pendidik tu mmg da ada dlm badan kot..

Menjadi seorang pendidik bukanlah satu tugas yg mudah. Kerjaya pendidik adalah satu bidang yg sgt mulia. From my point of view, teaching is not all about giving mark, finish all the syllabus, writting paper, nagging, scolding. Teaching is not something like this:

"Ok student, open your text book, page bla bla bla..."
"Read the passage and I want you to do the exercise on page bla bla bla...."
"Please submit your assignment before bla bla bla..."
"Check your carry marks at my room..."
"Good Luck for your final..."

At the end of the semester, do you think that your student really understand what did you taught in your class? Yes, they might get flying colors result but do they really get the input from the subject? Maybe certain or most of them just memorized to pass the exam and just few of them understand thoroughly about the subject. A good teacher or lecturer should be this way:

"Ok, I want you to read the passage first and i'll explain to you later, if you dun understand, please raise up your hand..."
"If you have any problems, please come and see me. I'll do my best to help you..."
"Sharing is caring, if I did anything wrong, let me know..."
"I want to help all of you get a good marks so I would like to give you few assignment..."
"I love my students and I always pray for your success. All the best in your final..."

Kita nak ajar org ni kena la bersungguh-sungguh dan lakukan sesuatu biarlah dari hati. Baru lah ape yg kita ajar tu sampai kt org tu. Bukan la pegi claz, duk 2 jam tp x phm pape. Time exam baru lah sebok nk hafal. Maknanya ape yg diajar tu kita xtau dan x minat nk tau. Mungkin bukan slh lecturer, mungkin krn student tu sdri yg x minat. My personal opinion, cara seseorg lecturer tu mengajar mmg bg impact dan mempengaruhi minat student tuk blja. Mesti korang pnh lalui jgk pengalaman gn lecturer2 yg bosan. Lagi2 kalo subject tu 2 jam ke, adui, penat seyh nk tggu dia abis mengajar. Ini bukanlah sesi mengumpat lecturer yer. Sekadar mengimbas kembali. Aku ttp menghargai setiap ilmu yg dicurahkan wpn ade subjek yg spai skrg ak x phm. Maaf lah...Mereka dah memberikan yg terbaik tuk anak2 murid mereka. Tugas mereka dah selesai. Kalau ada pn yg mereka x sampaikan biarlah itu menjadi urusan mereka dan DIA.

No comments:

Post a Comment